Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@00:19:34 GMT

نافرمانی مسئله مشترک تتلو و مخاطبانش

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۹۶۳۰

نافرمانی مسئله مشترک تتلو و مخاطبانش

مهسا بهادری: تقریبا کسی نیست که او را نشناسد، یعنی اگر بخواهد هم گریزی از شنیدن نامش ندارد. چهره‌ای متفاوت، پوششی خاص و کارهایی که از لحاظ اجتماعی چندان پذیرفته شده نیست. تتوهایی که از فرق سر شروع می‌شود و کل بدنش را در بر می‌گیرد، البته به گفته خودش هر کدام از این رنگ و لعاب‌ها معنا و مفهومی دارد.

کسی که برای ایران شعر خوانده، حالا با سایت‌های شرط بندی کلاه همان ایرانی‌ها را بر می‌دارد، ایرانی‌هایی که برای حضور در کنسرتش حدود ۴۰ میلیارد تومان ارز را به کشور ترکیه بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا اینجای کار احتمالا متوجه شدید که این فرد کسی نیست جز امیرحسین مقصودلو با نام مستعار تتلو. او هیچ ترس و فراری از حاشیه و حاشیه سازی ندارد، اتفاقا بیش‌تر اوقات خودش جنجال را در آغوش می‌کشد.

این‌بار هم ناخواسته درگیر حاشیه شد اما خودش با علاقه زیاد به آن دامن زد. ماجرا با انتشار یک خبر شروع شد. تتلو، دنیا جهانبخت و ساشا سبحانی به دادسرای تهران احضار شدند. ماجرا از این قرار است که از مدتی قبل افراد زیادی به پلیس فتای پایتخت مراجعه کردند و به طرح شکایت از گردانندگان یک سایت شرط‌بندی و قمار پرداختند. به‌گفته مالباختگان، آنها پول زیادی به بهانه شرط‌بندی پرداخت کرده و در حالی که بسیاری از آنها برنده بازی‌ها می‌شدند اما پولی به آنها پرداخت نمی‌شد. از اواخر پارسال این شکایت‌ها مطرح شده و روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شد.

در این شرایط تیمی از مأموران پلیس فتا وارد عمل شدند و با انجام ردیابی و رصد در فضای مجازی دریافتند گردانندگان این سایت‌ها از افراد پرحاشیه و جنجالی فضای مجازی هستند که در ایران زندگی نمی‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌داد که این افراد ساشا، پسر سفیر سابق ایران در ونزوئلا، امیر تتلو خواننده فراری و دنیا جهانبخت از چهره‌های معروف در شبکه‌های مجازی هستند که این سایت‌ها را راه‌اندازی و هدایت می‌کنند. تمام پول‌های مردم نیز به‌حساب این افراد منتقل شده و آنها از این طریق توانسته‌اند ثروت زیادی را با فریب مردم و کلاهبرداری به بهانه شرط‌بندی و قمار به‌دست آورند.

در همین شرایط تتلو فرصت را غنیمت دانست و از آب گل‌آلود ماهی گرفت، به کنسولگری رفت، دوباره توجه‌ها را به سمت خودش جلب کرد و فردای همان روز موسیقی جدیدش را منتشر کرد و البته کنسولگری ایران در ترکیه هم با انتشار بیانیه، به صورت کاملا ناخواسته، به بازپروری این شهرت و جلب توجه کمک کرد.

اما این رفتارهای تتلو و دیگر سلبریتی‌ها چرا انجام می‌شود؟ چرا مخاطبان مشتاق تماشای آن هستند؟ چرا سلبریتی‌ها و میکرو سلبریتی‌ها برای مخاطبان جذاب هستند؟ و آیا صئور بیانیه از جانب کنسولگری ایران در ترکیه به بازپروری این شهرت کمک کرد یا خیر؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش سراغ سمانه کوهستانی، دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی رفتیم که در ادامه پاسخ‌ها را می‌خوانید.

تداعی شهرت با خرید توجه

کوهستانی درباره هدف سلبریتی‌ها گفت: «در وهله اول می‌توان گفت که سلبریتی و یا میکرو سلبریتی که در حال حاضر از بستر رسانه مطرح شده‌اند، هدف اولشان این است که مخاطب را جذب کنند و یکی از استراتژی‌هایی که این افراد در این بین و خیلی راحت می‌توانند از آن استفاده کنند، خرید توجه است. در حال حاضر هم ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که به آن می‌گویند عصر اطلاعات و اقتصاد توجه کاری که بلاگرهای سبک‌زندگی با به نمایش گذاشتن جزئیات زندگیشان انجام می‌دهند.»

این کارشناس اضافه کرد: «تتلو با انجام کارهای غیر متعارف و اشتراک گذاشتن آن در شبکه مجازی، دائم در تلاش است تا خودش را در صدر اخبار نگه دارد، هرچند تتلو در حال حاضر یک سلبریتی به شمار می‌آید اما بازهم تلاش می‌کند تا از طریق رسانه‌ها شهرت خود را بازتولید کند.»

تعاملات فرا اجتماعی، ویژگی سلبریتی‌های محبوب

او درباره تعاملات فرا اجتماعی سلبریتی‌ها گفت: «در کل سلبریتی‌ها تاثیر زیادی رو جامعه مخاطبان دارند و این موضوع بخاطر تعاملات فرا اجتماعی است که رخ می‌دهد.»

کوهستانی ادامه داد: «تعدادی از این سلبریتی‌ها از صمیمیت نوع دوم استفاده می‌کنند. پایگاه برخی از این بلاگرها، اینفلوئنسرها و میکرو سلبریتی‌ها شبکه‌های اجتماعی است که می‌خواهند مخاطب را با خودشان همراه کنند اما این موضوع در سلبریتی‌های سنتی کم‌تر دیده می‌شود یعنی نوع رفتار، کلام، گفتار و کردارشان دور از عامه مردم است اما زمانی که میکرو سلبریتی‌ها یا بلاگرها را دنبال می‌کنید، می‌بینید که آن‌ها با استفاده از الفاظ دوستانه و صمیمانه و نامیدن شما به عنوان دوست، عزیز و همدم خودشان کاری می‌کنند تا مخاطب با آن‌ها احساس راحتی داشته باشد و این‌ رفتار فرا اجتماعی باعث جذب دنبال‌کننده و تایید شدن از جانب فالوئرها می‌شود، بعد از مدتی این صمیمیت تبدیل به توجه بیش از اندازه و پس از مدتی، توجه به سرمایه تبدیل می‌شود.»

سندرمی به نام پرستش سلبریتی

کوهستانی درباره تلاش سلبریتی‌ها برای همراه کردن مخاطبان با خودش گفت: «یکی از ارکان اصلی ماندگاری یک سلبریتی یا میکرو سلبریتی این است که مخاطب را از هر طریقی با خودش همراه کند و افرادی مانند تتلو به خوبی این موضوع را می‌دانند، زیرا یکی از ارکان باقی ماندن در عرصه شهرت، این است که سلبریتی یا میکرو سلبریتی بتواند از هر طریقی مخاطب را نگه دارد و افرادی مانند تتلو به خوبی می‌دانند که اگر مخاطب وجود نداشته باشد، آن‌ها هم وجود ندارند.»

او درباره سندم پرستش سلبریتی گفت: «ما یک مسئله به نام سندرم پرستش سلبریتی دارم و می‌توانیم این مورد را به صورت خاص درباره تتلو مطرح کنیم. رفتار این فرد به تنهایی اگزجره است و واکنش‌های بیش از اندازه مخاطبان هم به این موضوع دامن می‌زند.»

او درباره ریشه این سندروم ادامه داد: «البته سندروم پرستش سلبریتی ریشه روانشناختی ندارد، بلکه این موضوع وجوه اجتماعی و جامعه شناختی دارد. یعنی فرد دنبال کسی می‌گردد که به او تبدیل نشده، حالا یا برای رسیدن به آن تلاش کرده، یا هیچ تلاشی انجام نداده است اما به هر حال آن چیزی را که خودش به دست نیاورده در دیگری پیدا می‌کند.
درباره تتلو هم ماجرا این است که جنبه سلبریتی‌ بودن فرد برای مخاطبان مخصوصا نوجوان اهمیت چندانی ندارد، بلکه آن نافرمانی و حتی خرده فرهنگی که این فرد به وجود آورده و آن را ترویج می‌دهد برای مخاطبان جذاب و مهم است

کنسولگری ایران در ترکیه به بازپروری شهرت تتلو کمک کرد

آنطور که از شواهد مشخص است، تتلو نمی‌تواند به ایران بازگردد و یکی از راه‌های دیده شدن و تداعی شهرت و محبوبیت برای فالوئرانش جلوی چشم بودن است، حالا این کار یا از طریق برگزاری کنسرت انجام می‌شود، یا با انتشار کارهای غیر متعارف در فضای مجازی و حاشیه‌سازی، فکر می‌کنم رفتن او به کنسولگری ایران در ترکیه هم برای جلب توجه و قرار گرفتن در صدر اخبار باشد، چون ایشان به واسطه حواشی که ایجاد کرده‌، نمی‌تواند به راحتی به ایران بازگردد و کنسولگری ایران در ترکیه هم با صدور بیانیه حضور تتلو در کنسولگری، به صورت ناخواسته به بازتولید شهرت او دامن زد.»

۵۷۲۴۵

کد خبر 1642906

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: خواننده موسیقی موسیقی پاپ تتلو امیرحسین مقصودلو کنسولگری ایران در ترکیه فرا اجتماعی سلبریتی ها شرط بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۹۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز

فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای را با نامداران و قهرمانانش باید شناخت و شناساند. یکی از برترین پهلوانان این حوزه که تاریخ به خود دیده «سیدحسن رزاز» است. در این گزارش کمی به شخصیت و مرام او می‌پردازیم.

نامی که ما را به کاوش وا داشت

اردیبهشت ۱۴۰۱، وقتی برترین‌های یک‌صد سال ورزش ایران در جشنواره‌ای با همین نام معرفی و تقدیر شدند، شاید بسیاری از ما که اطلاعات چندانی از ورزش‌های باستانی و پهلوانان آن نداریم، انتظار داشتیم نام «غلامرضا تختی» را به‌عنوان «برترین پهلوان قرن» ببینیم.

اما «سیدحسن رزاز» این جایگاه را از آن خود کرده بود. کسی که «جهان‌پهلوان تختی» درباره‌اش گفته بود «من هرچه دارم از آقا سیدحسن رزاز دارم.» این مرد کیست که جهان‌پهلوان شهیر ما خود را وام‌دار او می‌داند؟

نام و نشانش را که پرس‌وجو کنید، از زورخانه‌ای‌ها و باستانی‌کاران سرشناس تقریباً کسی نیست که او را یک اسطورهٔ اخلاقی و «جهان‌پهلوان» نداند.

اما گویی غبار زمان آن‌چنان بر چهرهٔ این شخصیت مهم مردمی نشسته که رهبر انقلاب هم به شناخت و معرفی او توصیه کرده‌اند «سیدحسن رزاز و... که پهلوان‌های جوان ما حتماً شرح حال اینها را در کتاب‌ها و مجلات خوانده‌اند، اینها چهره‌های معروف ورزش باستانی هستند که در طول تاریخ گذشته حضور داشتند. ببینید و معلوم کنید که اینها که بودند و چه‌کار کردند. اینها مردان متدینی بودند.»

پهلوان قهرمان، روحانی مردمی، مبارز سیاسی

«سیدحسن شجاعت» که به خاطر شغل پدرش (برنج‌فروشی) به «رزاز» معروف است، سال ۱۲۵۷ در تهران به دنیا آمد. او بخشی از دوران قاجار و پهلوی را دید و نهایتاً در سال ۱۳۲۰ مسموم شد و با مرگی مشکوک چشم از دنیا رفت. او نه فقط پهلوان و کشتی‌گیری ماهر، بلکه قهرمان دل‌ها و مصلح محله، و خانه‌اش خانهٔ امید مردم بوده است.

«اردشیر آل‌عوض» تاریخ‌پژوه و محقق فرهنگ عامه می‌گوید «او در جوانی برای ادامهٔ تحصیل به حوزهٔ علمیهٔ نجف می‌رود و بعد از کسب علم در محضر بزرگان حوزه و با پیشنهاد آخوند خراسانی به تهران مهاجرت می‌کند. نظر آخوند خراسانی این بود که مقبولیت سیدحسن رزاز بین مردم به‌کار مشروطه‌خواهان می‌آید... او در جریان سفر به تهران حامل پیام مهمی برای مشروطه‌خواهان بوده و از آنجا که آخوند خراسانی مدافع انقلاب مشروطه بود احتمالاً در تأیید فعالیت مشروطه‌خواهان در تهران نامه‌ای نوشته بوده که باید به دست آنها می‌رسید.»

پس می‌توان علاوه بر پهلوان و روحانی، مبارز سیاسی را هم بر ویژگی‌های سیدحسن رزاز افزود.

پهلوان ایرانی که نامش جهانی شد

«علی جعفرنژاد» یک جهانگرد ایرانی و کسی است که سال ۱۳۹۵ خانهٔ پهلوان رزاز در محلهٔ عودلاجان را خریده و با کمک مهندسان سازمان میراث فرهنگی آن را مرمت کرده است. او وقتی متوجه می‌شود خانه‌ای که خریده متعلق به «سیدحسن رزاز» بوده، شروع به تحقیق دربارهٔ او می‌کند. در جریان مطالعه متوجه می‌شود پهلوان شهرت جهانی داشته است.

این شهرت به ماجرای مبارزهٔ او با یک کشتی‌گیر هندی به نام «کاهوتا» برمی‌گردد که در جهان بی‌رقیب بوده است. وقتی وارد ایران می‌شود و رسماً حریف می‌طلبد، سیدحسن رزاز برای مبارزه معرفی می‌شود. سیدحسن، کاهوتا را خاک می‌کند، ولی او نمی‌پذیرد تا اینکه سیدحسن دوباره او را شکست می‌دهد.

با این شکست، کشتی‌گیر هندی تمام مدال‌هایی را که در رقابت با پهلوان‌های سرشناس جهان گرفته بود به سیدحسن رزاز تقدیم می‌کند و می‌گوید «از امروز تو جهان‌پهلوان هستی.»، اما سیدحسن قبول نمی‌کند. این خبر در دنیا می‌پیچد و هنوز در روسیه، هند، عراق، آلمان، سوئد، عربستان و... سیدحسن رزاز را به‌عنوان پیشکسوت کشتی می‌شناسند.

پهلوان رزاز در مسابقات خارجی بسیاری شرکت داشته و معمولاً جوایز و درآمد‌های حاصل از حضور در این مسابقات را در امور خیریه صرف می‌کرده است. آل‌عوض با بیان این نکته می‌گوید «در جریان انقلاب مشروطه، پهلوان رزاز به دلیل هم‌صدایی با مردم، حدود ۴ ماه دستگیر و در باغ‌شاه حبس و مجازات شد. هرچند به دلیل منش پهلوانی و شجاعت و نیکوکاری‌اش آن‌قدر میان مردم محبوب شده بود که محمدعلی‌شاه به دلیل اعتراضات و فشار افکار عمومی مجبور شد این پهلوان نامی را از زندان آزاد کند.»

یکی از فیلم‌های برگزیدهٔ جشنوارهٔ عمار ۱۴۰۲ مستندی دربارهٔ پهلوان رزاز با نام «آخرین زنگی زمانه» است. «سیدجمال عودسیمین» تهیه‌کنندهٔ این مستند که از طریق یک کتاب با سیدحسن رزاز آشنا شده می‌گوید «وقتی آن کتاب را خواندیم، با این نکته مواجه شدیم که چقدر سلبریتی‌های جامعهٔ ایرانی در گذشته متفاوت از امروز بوده‌اند. این سوژه برایمان مسأله شد که چقدر افرادی که آن زمان‌ها به شهرت می‌رسیدند و معروف می‌شدند، با چهره‌های امروز متفاوت بوده‌اند. سیدحسن رزاز در واقع سلبریتی زمان خود بود.»

مرگ مشکوک یک قهرمان مردمی

«مهرداد خاکی» کارگردان این مستند دربارهٔ وفات این قهرمان پهلوان می‌گوید «اصل ماجرای مرگ سیدحسن هنوز هم مبهم است و معلوم نیست به دست چه کسی به قتل رسیده. اما اینکه او به واسطهٔ سم، مسموم شده واقعیت دارد. عده‌ای می‌گویند رضاشاه او را به قتل رسانده و عده‌ای دیگر برخی جریانات سیاسی آن روز را به این ماجرا مربوط می‌دانند. فارغ از اینکه عامل این کار چه کسی بوده، ما شاهد فروریختن یک کوه بودیم.»

خانهٔ زیبای این پهلوان نامدار در محلهٔ عودلاجان اکنون به یک هاستل برای گردشگران خارجی تبدیل شده و گردشگران ایرانی هم می‌توانند از آن دیدن کنند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • نافرمانی ده‌ها نظامی صهیونیست از مشارکت در عملیات علیه رفح
  • میدان شهرت در ایران
  • سلبریتی عراقی تیک‌تاک به ضرب گلوله کشته شد | عکس
  • (ویدئو) لحظه ترور سلبریتی مشهور عراقی
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه به مسئله کار و کارگران است
  • مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند
  • بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)